مدرسه حکیم نظامی

مدرسه حکیم نظامی

آگوست 7, 2022 عمومی by علی

مدرسه حکیم نظامی یکی از قدیمی‌ترین مدرسه‌ها در ایران است که در سال ۱۲۸۷ هجری خورشیدی در عصر قاجاریه تأسیس شده‌است و از نمادهای فرهنگی آستارا به‌شمار می‌آید. این مجموعه دارای موزه تخصصی مدرسه می‌باشد. آستارا، شهری است با پشتوانه عمیق فرهنگی؛ هر چند اطلاعات عمیقی در ارتباط با باسوادترین شهر ایران وجود ندارد و این شاخص‌ها در سال‌های متفاوت تغییر می‌کند، اما قدر مسلم آن است که آستارا در استان گیلان و ایران یکی از باسوادترین مناطق شهری محسوب می‌شود و تعداد بیسوادان این شهر بسیار اندک است. سابقه تاریخی در آستارا نیز حاکی از آن است که مردم این شهر همواره به علم و فرهنگ علاقه‌مند بوده‌اند. پایه‌گذاری مدرسه حکیم نظامی در بیش از ۱۰۰ سال پیش در شهر آستارا خود حکایتی از این عمق فرهنگ و ادب در این شهر است. این مدرسه در سال ۱۲۸۷ بنیان گذاشته شده‌است، این مدرسه در این مدت بیش از یک قرن فرهیختگان زیادی را پرورش داده‌است. این مدرسه قدیمی حیاطی بزرگ دارد و بامی سفالین با درب و پنجره‌هایی از چوب و همچنین شومینه‌های چدنی، که در مجموع همه این نمادها در کنار همدیگر بیان‌کننده معماری سنتی و بومی این منطقه از ایران است.

دراین دبیرستان شخصیت‌های بزرگی مانند نیمایوشیج در سال‌های ابتدایی ۱۳۰۰ هجری خورشیدی تدریس نموده‌اند.یوسف کلانتری و اشرف حریری از مشهورترین معلمان این مدرسه بوده‌اند.

حمید نطقی بنیان‌گذار و پدر روابط عمومی ایران اهل تبریز
اشرف آقا حریری نویسنده و نماینده آستارا در مجلس شورای ملی اهل آستارا
اکبر اکسیر آموزگار و شاعر ملی اهل آستارا
منصور بنی‌مجیدی آموزگار و پدر شعر آستارا

دبیرستان حکیم نظامی باتوجه به قدمت ساخت آن و سایر وجوه آن هم‌اکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و بخش‌های قدیمی این دبیرستان تبدیل به موزه گشته‌است و مورد حفاظت قرار دارد. چند سال پیش نیز بازسازی شده‌است. امروزه در کنار دبیرستان کهن حکیم نظامی، دبیرستان نمونه دولتی مرحبا دایر شده‌است.

توسطعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *